Good Food Speeddating: geluk op je bord

PERSBERICHT, 18 oktober 2021

Vandaag vond de tweede editie van Good Food Speeddating plaats, een event van visit.brussels, hub.brussels en Leefmilieu Brussel bij BE-HERE. Een bijeenkomst die zo'n honderd professionals uit de MICE-sector, restauranthouders en kantine-uitbaters, producenten en verwerkers samenbracht om duurzame, lokale samenwerkingsverbanden op te zetten die stuk voor stuk voldoen aan de Good Food criteria.

Met zijn Good Food strategie stippelde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een actieplan uit om duurzame voeding centraal te stellen in de stad.Dit speeddatingevent moet de overgang naar een meer lokale voedselketen bevorderen, zoals dat in de Good Food strategie is bepaald. Uit een rondvraag bij professionals uit de sector bleek dat ze oprecht meer Belgische producten willen gebruiken die op milieuvriendelijke wijze werden geteeld en vervaardigd, en dat ze zich ten tijde van een nooit geziene gezondheidscrisis willen heruitvinden. ​ Leefmilieu Brussel, hub.brussels en visit.brussels slaan daarom de handen ineen en brengen de vraag naar en het aanbod van Good Food bij elkaar.

Het evenement werd bijgewoond door spelers uit de MICE-sector, restauranthouders, kleinhandelaars en kantine-uitbaters, maar ook door producenten, verwerkers en groothandelaars die allerhande soorten producten volgens de Good Food criteria aanbieden. Het gaat dan bijvoorbeeld om ontbijtgranen, zuivelproducten, vlees, fruit en groenten, en zelfs chocolade, kruiden en duurzame fairtradespecerijen. Alle deelnemers mogen 15 minuten met elkaar spreken,

en dat levert verrijkende gesprekken op die een echte meerwaarde betekenen voor de Brusselse producenten, verwerkers, hotel- en restauranthouders en kantine-uitbaters.

La Ferme Nos Pilifs, een maatwerkbedrijf in Neder-over-Heembeek, werkt bij al haar voedingsgerelateerde activiteiten (kruidenierszaak, bakkerij, koekjesfabriek, kroeg, tuincentrum, groenteteelt) volgens het Good Food beleid. Dat betekent dat we een biolabel hebben gekregen, dat we de voorkeur geven aan partnerships met lokale producenten, en dat we talloze projecten op poten zetten om de circulaire economie te stimuleren. Tegelijkertijd zetten we volop in op de sociale inclusie van onze 140 werknemers met een handicap. Good Food Speeddating biedt ons, en dan vooral onze bakkerij en koekjesfabriek, een unieke kans om kennis te maken met nieuwe partners. Het is de ideale gelegenheid om het eerste contact te leggen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan”, getuigt Thierry Valentin, de manager voor duurzame voeding bij La Ferme Nos Pilifs.
Bam! verkoopt heerlijke, 100 % biologische zoete en hartige mixen die perfect gedoseerd zijn en in minder dan 15 minuten op tafel staan. Die mixen zijn verkrijgbaar in verschillende formaten, afhankelijk van het gebruik, en de verpakkingen zijn stuk voor stuk retourneerbaar of composteerbaar. Wij doen mee aan Good Food Speeddating om ons 'zero waste' aanbod voor te stellen aan Belgische spelers die hun klanten kwaliteitsvolle producten willen voorschotelen, zoals duurzame restaurants, openbare instanties en kantines”, verduidelijkt Florence Posschelle, een van de oprichters van BAM!

Nieuw: de ketenfacilitator, een gratis informatie- en begeleidingsdienst van Leefmilieu Brussel die al deze professionals wil ondersteunen. Het doel is om het Belgische aanbod van duurzame voedingsproducten af te stemmen op de behoeften van de kantines, restaurants en winkels. Op die manier worden lokale samenwerkingsverbanden nóg sterker.

Door deel te nemen aan de circulaire economie kan de horecasector zijn milieu-impact verkleinen en tegelijkertijd economisch winstgevend blijven én lokaal banen creëren. Net dat zette hospitality.brussels en circlemade.brussels van hub.brussels ertoe aan om dit jaar de handen ineen te slaan voor dit event. Uit de gesprekken die tijdens dit netwerkevent plaatsvinden, zullen ongetwijfeld enkele mooie, duurzame projecten en samenwerkingen voortvloeien. Het is dan ook de bedoeling om steeds nieuwe spelers uit de voedingssector te inspireren en de Good Food strategie in te passen in de Brusselse toerisme- en eventsector.

Zowel professionals als particulieren kunnen de lijst met Good Food spelers, restaurants en winkels raadplegen op: https://goodfood.brussels/nl/gids

Noémie Wibail
Noémie Wibail Woordvoerster, Visit Brussels