De LEZ in Brussel gaat een nieuwe fase in vanaf 2022

Om de luchtverontreiniging te verminderen, zullen dieselvoertuigen met euronorm 4 niet langer toegelaten zijn in de in de lage-emissiezone. Leefmilieu Brussel lanceert een grote campagne om de burgers te informeren

PERSBERICHT, 17 mei 2021

Luchtkwaliteit en gezondheid zijn met elkaar verbonden. Luchtverontreiniging is de oorzaak van hart- en vaatziekten, aandoeningen aan de luchtwegen en voortijdige overlijdens. In België tellen we jaarlijks 9.380 gevallen! Degenen die hierdoor als eerste getroffen worden zijn de meest kwetsbaren: ouderen en kinderen. De lage-emissiezone, waarbij de meest vervuilende voertuigen geleidelijk aan worden verboden, blijkt een doeltreffende methode te zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren. Op 1 januari 2022 gaat de LEZ een nieuwe fase in. Personenwagens, bestelwagens, bussen en minibusjes met euronorm 4 zullen vanaf dat moment niet meer welkom zijn.

Aangezien het hier gaat om de laatste generatie dieselvoertuigen die niet over een roetfilter moeten beschikken, is dit een belangrijke stap. Deze voertuigen vervuilen dus meer dan andere. Zij stoten aanzienlijke hoeveelheden fijn stof uit.

Om de automobilisten te informeren, lanceert Leefmilieu Brussel op 17 mei een grote campagne. "Gezondere lucht is zoals auto's, die delen we", "Gezondere lucht, daarvoor komen we in beweging": het zijn twee van de verschillende slogans die gedurende drie weken via diverse kanalen zullen worden verspreid (digitale schermen in de stad, bord van 67 m² langs de E40 bij het binnenrijden van het Gewest, radiospots en posts op sociale media). Deze campagne legt de nadruk op het verband tussen luchtkwaliteit en gezondheid, maar ook op de vele alternatieven voor de eigen auto om zich in Brussel te verplaatsen. Stappen, de (bak-)fiets, het openbaar vervoer, autodelen, taxi's: mogelijkheden genoeg die kunnen bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.

De maatregelen die sinds 2018 zijn ingevoerd in het raam van de LEZ hebben geleid tot een verandering van het wagenpark en een positieve invloed op de luchtkwaliteit. Ze dragen op die manier bij aan een betere gezondheid voor alle Brusselaars. In 2019 werd er een vermindering van de concentraties verontreinigende stoffen, die worden uitgestoten door het wegverkeer, in de lucht vastgesteld:

• Tussen 2018 en 2019 zijn de jaarlijkse concentraties stikstofdioxide (NO2) in het Gewest met gemiddeld 10% gedaald.
  • Ook de black carbon-concentraties vertonen een dalende trend op het hele grondgebied.

Zoals bij eerdere aanscherpingen zal er een overgangsperiode van 3 maanden zijn. Pas vanaf 1 april 2022 krijgen bestuurders die in overtreding zijn een boete van 350 euro.

Het Gewest begeleidt u

Om de Brusselaars te begeleiden, heeft het Gewest verschillende soorten van begeleiding/alternatieven voorzien:

• De Mobility Coach biedt gratis gepersonaliseerde onlinesessies en mobility visits aan om alternatieven voor de auto uit te proberen. Op die manier worden de burgers geholpen bij het vinden van de beste manier om zich in Brussel te verplaatsen. Sessies en bezoeken kunnen nu al geboekt worden via de website www.mobilitycoach.brussels.
  • De Brussel’Air-premie: het budget hiervoor is verviervoudigd en vanaf september zal het een uitgebreid à la carte aanbod voorstellen aan Brusselaars die beslissen om afscheid te nemen van hun voertuig. Kleine ondernemingen kunnen ook rekenen op een premie voor de vervanging van hun bedrijfsvoertuig. Dit zal binnenkort nog verder uitgebreid worden.
  • Ook het aanbod van het openbaar vervoer wordt uitgebreid dankzij een investering van bijna een miljard euro en dat alleen al voor dit jaar. Dankzij de komst van hybride en elektrische bussen met een grote capaciteit en de herinrichting van 2/3 lijnen van de MIVB zal het toekomstige busnet 30% meer zitplaatsen aanbieden dan in 2018. Daarnaast zal ook de ingebruikname van een nieuwe generatie metro- en tramstellen dit jaar het aanbod verder versterken.

Alle informatie over deze nieuwe fase, de afwijkingen, de premies voor particulieren en professionals en de alternatieve methodes om zich te verplaatsen zijn te vinden op de LEZ website. Aan de hand van een simulator kunt u nagaan of ook uw voertuig betrokken is.

De invoering van de LEZ is het resultaat van de samenwerking tussen verschillende administraties en actoren: Leefmilieu Brussel, Brussel Fiscaliteit, Brussel Mobiliteit, het Centrum voor Informatica en Brussel Preventie en veiligheid.